Kesällä purjehdittaessa tunnollinen kapteenska kirjaa lokikirjaan kaikki ajanjaksot, jolloin konetta käytetään. Esim lähtö klo 9.15, purjeet klo 9,25, eli koneella ajettiin 10 minuuttia. Näitä tulee yhteen päivään monta pätkää. Tuntuu hiukan epäkiinnostavalta.
Kun sitten tankataan polttoainetta, kirjaan litramäärän ja lasken edellisen täytön jälkeen kertyneet koneminuutit yhteen. Kapteeni on kiinnostunut polttoaineen kulutuksesta per ajotunti. Sama harjoitus tehdään öljyn lisäysten yhteydessä.
Tunnollisen kapteenskan ponnistelut pääsivät arvoonsa nyt keväisten räntäsateiden aikaan. Veneestä kiinnostunut ostajaehdokas halusi tietää koneen kulutuslukuja. Minäkin haluaisin, jos olisin veneostoksilla. Nytpä oli mistä ottaa. Uskomatonta, millainen aarreaitta lokikirja onkaan.
Näitä asiallisia tietoja etsiessäni tulen aina hyvälle tuulelle, kun samalla tulee katsotuksi matkan hauskoihin vaiheisiin liittyviä muistiinpanoja.
Toinen aarreaitta on se vieläkin tylsempi eli kirjanpito- ja kuittimappi. Sieltähän löytyy tiedot huolloista yms: Ajankohta, toimenpiteet, tekijät. Näitäkin kyselee järkevä veneen ostaja. Tämä kansio ei kuitenkaan nosta pintaan hyvää tuulta aivan yhtä helposti kuin lokikirja.
perjantai 25. maaliskuuta 2011
Minuutteja ja litroja
Tunnisteet:
ajotunnit,
huollot,
kirjanpito,
kulutus,
lokikirja,
moottoriöljy,
polttoaine
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti