perjantai 10. kesäkuuta 2016

Purjeet paikallaan!

Tällä viikolla raivonnut kesämyrsky Salomo piti meitä jännityksessä: saadaanko masto veneeseen ajoissa? Telakan alkuperäinen aikataulu meni uusiksi, ja vielä eilen vene oli mutaan juuttuneena, vesi on poikkeuksellisen alhaalla. Tänä aamuna vene oli saatu mastonosturin viereen, masto paikalleen ja vene takaisin laituriin.

Eilen illalla teimme retken Ruoholahden Citymarketiin ja Alkoon ja ostimme veneen täyteen ruokaa ja juomaa. Tänä aamuna sulloimme autoon vielä imurin, ison kassillisen sekalaista tavaraa kotoa ja valkoiset kassit täynnä purjehdusasuja ja saappaita. Otso tuli mukaan, kuten oli huolellisesti suunniteltu ja sovittu, auttamaan purjeiden laitossa. Ajoimme Turkuun halki rankkojen sadekuurojen.

Sade oli ohi ja tuuli oli heikentynyt, kun oli aika ryhtyä tositoimiin telakan rannassa. Syvennyin veneen siivouksen viimeistelyyn ja tuotujen tavaroiden laittamiseen paikoilleen. Eero ja Otso säätivät maston, laittoivat paikalleen fokan, lazy jackin ja vielä isonkin. Sankarillista. Tekivät eräitä asioita kahteen kertaan, ja jotain oli kadoksissa kuten sakkeli, jolla kiinnitetään ison alaetunurkka maston ja puomin kainaloon. Mutta olisinpa maksanut mitä tahansa siitä, etten joutunut olemaan avustava perheenjäsen tässä touhussa. Se on vaikeaa, hidasta ja raskasta, ja koettelee kärsivällisyyttä ja polvea. Tätä en sanonut ääneen, Otso oli mukana kohteliaisuudesta ja ruokapalkalla, ja varmistaakseen, että vene on purjehduskunnossa, jos hän saa porukan kokoon retkelle ennen juhannusta.

Taas oli paluumatka kaunis ilta-auringossa. Helsinkiin saavuttuamme hankkiuduimme äkkiä naapuritalon alakerran Favela-ravintolaan oluelle ja iltapalalle. Huomenna aamulla pitää vielä pakata Eerolle auto puolilleen tavaraa, hän lähtee jatkamaan askareita yksin.